Aankomst in Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Noël Selow - WaarBenJij.nu Aankomst in Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Noël Selow - WaarBenJij.nu

Aankomst in Zambia

Blijf op de hoogte en volg Noël

11 Juli 2014 | Zambia, Livingstone

Dag 1 in Zambia zit er alweer op. Met de vlucht is gelukkig alles goed gegaan. Ik heb af en toe een beetje verdwaald rondgelopen, maar hoe kan het ook anders op de grote vliegvelden. In het vliegtuig richting Zambia kwam ik drie Nederlanders tegen die ook bij Travel active hadden geboekt. Zij gaan lesgeven op een schooltje. Eenmaal op het vliegveld in Livingstone stonden Rebeccah en Kennedy ons op te wachten met een bordje met onze namen erop en nog een aantal namen. Wat een lieve en warme mensen zijn dat ! Zij brachten ons naar het gastgezin of het vrijwilligershuis. Ik heb gekozen om zes weken in een gastgezin te verblijven. De vrouw van het gastgezin stond al buiten te wachten op mij. Dit is ook een hele lieve vrouw. Ze heeft vijf kinderen waarvan er nog twee thuis wonen. De andere drie zitten op een internaat en komen dus niet thuis, of maar heel af en toe thuis. De twee meisjes die nog thuis wonen zijn vijf en acht jaar. Dit zijn echt twee schatjes ! Ik zal hier geen knuffels tekort komen, want dat meisje van vijf kwam nadat ik een uur binnen was al met mij knuffelen op de bank. In de papieren die ik gekregen had van de organisatie stond ook dat er een man in huis woonde, hij heette Geoffrey, maar hij is helaas een half jaar geleden overleden. Je kan zien dat mijn tijdelijke mama in dit gezin het hier nog steeds wel moeilijk mee heeft. Ze vertelde dat hij plotseling overleden was, daar schrok ik toch wel een beetje van
Ook heb ik oma al ontmoet hier, ook een super lieve en aardige vrouw. Zij vertelde dat ze me af en toe mee zou nemen naar de kerk, ik ben er benieuwd.
Waar ik ook erg benieuwd naar was, was het eten. Gelukkig valt dat ook allemaal mee, ik heb al een aantal keer lekker gegeten hier
Omdat sommige mensen dachten dat ik in een kleien hutje zou verblijven met twee mannen voor de deur met alleen een peniskoker aan en die een speer vasthielden om de leeuwen weg te jagen, heb ik er een aantal foto’s van het huis bij gedaan. Zodat je kan zien waar ik echt verblijf de komende weken. Ik weet alleen niet of ik de foto's kan uploaden omdat het internet nogal traag is hier.
Maandag hadden we een voorbereidingsdag. Dit was met alle Nederlanders en Belgen die aangekomen waren de afgelopen dagen. Dit was een erg gezellige dag. We hebben al een aantal activiteiten geboekt. Deze zondag gaan we met z’n alle naar de Victoria Falls. En het weekend daarop is het plan om naar Botswana te gaan voor een tweedaagse safari. Ook wilden we nog met z’n alle gaan quad rijden. Dit gebeurt waarschijnlijk het weekend daarop. Dus nog genoeg leuke plannen in het vooruitzicht. We hadden de voorbereidingsdag in het vrijwilligershuis. Dit is echt net een hotel. Alles wordt voor je gedaan, de afwas als je gegeten hebt en je kamer wordt schoongemaakt. Dit is in mijn gastgezin trouwens ook. Zij hebben ook een huishoudster die schoonmaakt en de was doet. Best gek, want ze hebben geen geld voor een tafel, want daar was zo voor aan het sparen. Maar goed verder naar de voorbereidingsdag. Er zijn een aantal dingen uitgelegd over de gebruiken hier en daarna zijn we naar het stadje gelopen. Dit was zo leuk ! We liepen langs een aantal kraampjes waar we overal te zien kregen wat je daar wel niet allemaal kon kopen. Ik vertelde dat ik geen geld bij me had, maar dat vond die man niet erg, ik mocht namelijk mijn haarelastiekje wat ik om mijn arm had wel afgeven en daarvoor iets uitzoeken. De mensen zijn ook allemaal heel aardig hier. Iedereen zwaait en lacht en als je een foto wil maken, gaan ze eerst goed staan en poseren ze voor je de foto maakt.
Het is erg fijn om hier een aantal Nederlanders te hebben waar je je verhaal aan kwijt kunt. We gaan ook met heel het vrijwilligershuis woensdag de voetbalwedstrijd kijken. Ook met de mensen die niet Nederlands zijn. Er zijn mensen uit Amerika, Canada, Engeland, van alles wat dus. Maar zij zeiden dat ze ook voor Nederland zouden zijn dus dat zal vast gezellig worden.
Omdat morgen (dinsdag) nog een vakantiedag is, gaan we nog niet naar ons project, maar gaan we een aantal activiteiten doen met al de vrijwilligers. En woensdag ga ik echt beginnen in de clinic. Gelukkig zijn al mijn dagen deze week al redelijk volgepland zodat ik niet zoveel tijd heb om thuis te missen.
Ik laat zo snel mogelijk weer iets horen

XXXX

  • 11 Juli 2014 - 17:52

    Susan:

    Jee, wat een leuk verhaal Noel, jullie mam had de foto's al laten zien. Wel vervelend dat je in een gezin komt met zo'n groot verdriet. Maar dat zal wel voorbestemd zijn. Ik weet zeker dat jij ze steun kunt geven. Gelukkig ben je al gewend aan kleine zusjes!!
    Veel plezier meid, geniet van alles wat op je pad komt.

    Dikke kus van de buurvrouw

  • 13 Juli 2014 - 23:11

    Mama:

    wat mooi geschreven meid, wat ben ik toch trots op je.....love you

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Noël

Actief sinds 01 Juli 2014
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 7031

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk Zambia

Landen bezocht: