Weer een week voorbij - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Noël Selow - WaarBenJij.nu Weer een week voorbij - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Noël Selow - WaarBenJij.nu

Weer een week voorbij

Blijf op de hoogte en volg Noël

25 Juli 2014 | Zambia, Livingstone

Er zijn alweer drie weken voorbij dus vandaag zit ik alweer op de helft. De tijd gaat echt heel snel hier. Vorige week donderdag ben ik naar Maramba’s Old peoples home gegaan. Hier werkt een andere vrijwilliger dus zij heeft mij een rondleiding gegeven daar en me aan de mensen daar voorgesteld. Ik vond het heel erg indrukwekkend wat ik daar allemaal te zien kreeg. Op het terrein staan allemaal verschillende gebouwen. In deze gebouwen slapen de oudere mensen. Er waren kamers voor een en twee personen. Deze kamers zagen er nog redelijk netjes uit. Maar er waren ook slaapzalen. Hier sliepen ze dan met ongeveer 8 personen bij elkaar. En er waren zelfs hokken van ongeveer 4 vierkante meter waar mensen in sliepen. Sommige mensen hadden niet eens een bed en sliepen op een matras op de grond en sommige mensen hadden niet eens een matras en sliepen dus gewoon op de grond. Ik schrok hier echt heel erg van. Ik moest wel af en toe mijn tranen wegslikken. Mensen kunnen terecht in Maramba’s old peoples home wanneer er geen familie meer is die voor ze kan zorgen. Sommige oudere mensen zijn ook van de straat gehaald. Deze mensen zijn vaak getraumatiseerd en daar valt ook weinig of geen contact mee te maken. Met de meeste mensen kun je wel contact maken en een praatje maken. Je zag dat ze hierdoor ook helemaal opfleurden. Heb zelfs nog even gevoetbald met een oudere man. Ik vond dit echt een bijzondere en heftige ervaring. Wat hebben wij het in Nederland toch goed. ’s Middags meteen weer een andere rare ervaring. We gingen naar een marktje en kwamen uit bij een vrouw met een baby op haar schoot. We stopten even om een praatje te maken en op een gegeven moment zegt ze tegen de andere vrijwilliger waar ik met mee was: ‘Hier neem jij de baby maar, ik hoef hem niet’. En ze meende het echt!
Donderdagnacht tot en met zondag ben ik erg ziek geweest. Had iets verkeerds gegeten denk ik. Zondag kwamen ook de andere twee vrijwilligers in het gastgezin. Dus nu ben ik niet meer alleen hier. Ze zijn allebei Nederlands dus is erg gezellig. Gelukkig voelde ik me maandag weer beter en kon ik weer naar de kliniek toe. Deze week in de kliniek heb ik mee mogen kijken bij het afnemen van HIV testen en testen op Syfilis. Ook ben ik zelf getest op HIV, was gelukkig negatief :P. Ook heb ik een dagje meegelopen op het lab. Ze hebben nog best luxe apparatuur in het lab tegenover de rest van de kliniek. In de rest van de kliniek heb je namelijk maar op een paar plekken stromend water. Zelfs de wc’s hebben geen stromend water. Vrijdag was het weer baby dag. Er waren erg veel baby’s vandaag. Op het begin stond ik alleen, maar gelukkig kwamen er daarna nog andere mensen helpen. Want ongeveer 100 baby’s wegen, registreren en vaccineren alleen is toch wel een beetje veel van het goede.
Dit weekend weer heel veel leuke dingen op de planning staan. Heb namelijk wat in te halen omdat ik vorig weekend niks heb kunnen doen.
Tot snel weer!

  • 25 Juli 2014 - 17:14

    Monique:

    Hey Noël,

    Inderdaad de helft zit er al weer op. Het gaat snel, nog maar ff goed genieten. Jammer dat je ziek bent geweest en dat ook net in het weekend. Maar dubbel inhalen nu. Veel plezier dit weekend!! Groetjes Van ons allen. Will, Monique Niels en Marin xxx

  • 26 Juli 2014 - 22:49

    Mama:

    Hee meissie

    Inderdaad wat gaat de tijd toch snel, ook hier met al t klussen......
    Maar ik mis je wel meid....
    Gelukkig hebben we je mooie verhalen om naar uit te kijken en appen we nog af en toe...

    Fijn dat je je weer beter voelt en dat je weer kunt genieten..
    Nog 3weken dus neem nog intensief de tijd om alles goed op te nemen,

    Ik hou van je kanjer tot gauw xxxxxxx

    Liefs mamsie

  • 05 Augustus 2014 - 01:41

    Mariet:

    Hallo Noell,

    Ik zal me eerst even voorstellen;ben een collega van je moeder.

    Ik heb je verslagen met grote belangstelling gelezen.Geweldig dat jij je droom op deze manier waar hebt kunnen maken !
    Indrukken en ervaringen opdoen die je je hele leven bij zullen blijven. LEEF JE DROOM......

    Ook ik heb er als kind zijnde al van gedroomd om *missiezuster* te worden door de verhalen die de nonnen vroeger op school vertelde. Alleen ik heb die droom jammer genoeg nooit waargemaakt.

    Ben vijf jaar geleden in Zuid Afrika op vakantie geweest; een geweldig mooi land ,lieve en vriendelijke mensen die voor je dansen en zingen....heel ontroerend om dat mee te maken .......ik hoop er nog eens naar toe te gaan ! (ook als vrijwilliger....is nog steeds mijn droom !)We zijn destijds in verschillende particuliere kindertehuizen geweest....kippevel momenten !

    Geniet nog van de weken die je er bent !

    Groetjes,
    Mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Noël

Actief sinds 01 Juli 2014
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 7026

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk Zambia

Landen bezocht: